Pages

mercredi 27 octobre 2010

Vardagslyx! Advent.

Jippi! Jag inser just att prick den helg dâ jag tar med mig Lillan till Göteborg där hon blir kvar när jag jobbar i Stockholm mândag tisdag är första advent! Första ggn sedan -95, det är ju bara till att gratulera sig själv!


För icke förstâende: När man bott utomlands i femton âr och varje âr fâr frâgan :"Tycker du verkligen den där elljusstaken med fejkade plastljus mâste fram iâr igen", alternativt: "Men, har ni köpt en ny lampa (i form av stjärna) - ja, dâ är det ganska mysigt att veta att man kan se fram emot en helg där man fâr tända ljus, dricka glögg, skala clementiner och allmänt adventsfrossa sâ mycket man bara vill - bland införstâdda!

2 commentaires:

annannan a dit…

Advent är vad jag saknar mest av allt i min sydeuropeiska exiltillvaro. I ett samtida samhälle som firar jul men inte advent handlar december bara om kommers med julmusikskval. Det vackra och sobra och stämningsfulla kommer alldeles bort utan advent med adventskonserter, adventsljusstakar, glögg och förstås Lucia.

Det är sista helgen i november vi talar om, va? Jag siktar också in mig på att vara i Sverige just den helgen, och nu blir jag ju ännu mera sugen.

Fransyskan H a dit…

Det är precis sâ det är... Ja, det är sista helgen i november vi talar om. Adventskonsert, där sa du nâgot!