Pages

dimanche 24 octobre 2010

Ordkunskap

DN har högskoleprovets orddel online. Gillar. Det är en mycket speciell liten del av hjärnan som sätts i gâng av liknande övningar. Man riktigt känner hur en liten minimal zon sätts i rörelse, en zon som ej är i bruk till vardags.
35 av 40. Tja. Och ni?

8 commentaires:

annannan a dit…

Tack vare att jag skrev ett långt svar om språk och nationalitet hos Thomas Nydahl förra helgen visste jag vad Meänkeli är (nu stavar jag nog det fel dock) och kunde där med ta hem full pott. Det hade jag INTE kunnat när jag var i högskoleprovskrivaråldern. Men det gläder en exilsvensk, det gör det onekligen. Tack för länken!

Fransyskan H a dit…

Ha! Det var en av de fem jag missade. Grattis - full pott: imponerande!

Jorun a dit…

Jag med! 40/40

Fransyskan H a dit…

Men ni är ju störtbra, grattis ocksâ till Jorun!

Charlie Truck a dit…

yepp, jag med tog 40/40. Utlandssvenskarna måste ligga bra till i statistiken!

Charlie Truck a dit…

Visst är meänkieli samma som tornedalska? Det som Michael Niemi pratar. Vad häftigt det vore att prata ett svenskt minoritetsspråk!

Anonyme a dit…

Grattis aven till dig, Charlie! Utlandssvenskarna ligger nog bra till (sjalv tankte jag pa det nar jag gjorde det att utan franskan ell i vart fall ett latinskt sprak, skulle jag tagit de jag tog? Kanske, kanske inte, sadant tappar man bort pa vagen).

Anonyme a dit…

Anonym ar alltsa Fransyskan H som ej vet hur man far till allt per telefon...