Pages

vendredi 29 octobre 2010

Litet domestik kvälls- och morgondrama

- Helvetes jävlar, jag orkar inte mer.
Vet inte längre vem av oss som sa det, och Lillan hon fortsatte gallskrika efter att tre gânger kommit ut, târar ner till târna, nallis i högsta hugg och fem minuter senare glatt hoppandes jämfota över golvet.
Klockan var dâ 22 nâgonting.
- Nu fâr hon skrika.
- Hm.

En kvart senare.
- Du. Vi släcker ned allt och sâ visar jag henne att nu är det natt, nu ska hon sova.
- Ok.
(...).
- Helvetes jävlar. Hon har spytt igen. (I förrgâr hade vi ett annat litet kvällsdrama i form av en hel nappflaska över henne mig och tvâ nallebjörnar som snabbt slängdes in i tvättmaskinen, till Lillans fasa, och sen var det inte tal om att sova).

Av med kläder. Târar. Ur med lakan. Ur med nallis. Târar. Tillbaka i säng. Gallskrik.
En kvart senare, ny lâtsas-det-är-natt-lek. Han lyckades utmärkt. Hon sov till sex och sen vidare tills strax efter âtta.

Jag vill helst inte att du gâr upp pâ bordet.


Var nallis är?
I badrummet. Nerspydd. Se, vi slänger in honom i tvättmaskinen sâ han fâr ta ett bad.
Ah nooooooooon.
Ok. Men du fâr inte ta honom, han är äcklig, nerspydd.
Ah nooooooooon.
Ska han fâ ta en vanlig dusch?
Han tar en vanlig dusch.
Men nu mâste han torka, du kan inte ta honom, han är dyngblöt. Kom. Jag mâste dricka mitt kaffe nu annars blir jag tokig.
Ah nooooooooon.

Och pâ den vägen är det. Nu ska vi bara iväg och ta vaccin sâ är trevnaden fullkomlig.
Underbar morgon till er med!

2 commentaires:

annannan a dit…

Men vilken vacker duk ni trevnar er vid!

Fransyskan H a dit…

Ah, men tack - DET har du rätt i! (Och bockar djupt för pâminnelsen om det goda i det onda :-). Marimekko! Toppenvaxduk dessutom - eller snarare: tyg som är behandlat "som vaxduk" vilket gör att det är väldigt "tygigt" men impregnerat och alltsâ inte like klumpigt som en traditionnel vaxduk men vacker och med vaxdukens fördelar...! (Hm?).