Pages

vendredi 26 novembre 2010

Gräddet på moset utmärkelse

Titta så fin award jag fick av Karin på Blott Sverige -



och jag tycker att hennes översättning Gräddet på moset utmärkelse är en så lysande svensk motsvarighet till Cherryn´n att det med andra ord är den också jag tänker skicka vidare. (Cherry´n på pajen låter väl visserligen lite mer förtjusande än benämnda grädde på just mos, här har vi den gamla bondebefolkningen som talar genom oss - istället för en cerise på gateau´n, som det ju också heter på franska, det söta på det söta, blir det typ som, tja, ett tunt lager smör på knäckemackan. Men det är ju satans gott, det med, ja kanske än mer uppskattat än körsbäret, ja helt klart mer än tårtan på tårtan i vart fall).

Nåväl. Utmärkelsen. Min kära utnämnare nämner att man inte alls måste ta emot den, att man absolut får anamma den (fiktiva) kedjebrevsklausulen, men jag säger: Nej. En gräddskvätt på ett mos ratas inte och jag blev jätteglad och ytterst hedrad över att få ta emot den, och detta sagt helt utan ironi.

Dock upprepar även jag att nästkommande inte ska känna tvånget att svara. Äqven om jag förstås tycker det vore mycket trevligt om, eftersom det alltid är trevligt att se vad uppskattade människor kan tänkas ha för favoritförfattarråd.

Så. Here it goes.

Här är reglerna (rules):
1 Tacka den du har mottagit priset av.

Tack Karin! Liknande utmärkelse var precis vad som behövdes att ta med sig i bagaget för en stressad kvinna en förvirrad avfärdsdag!

2 Kopiera prismärket till din blogg.

3 Berätta vilka tre författare du räknar bland dina favoriter, och nämn en favoritbok per författare.

4 Skicka priset vidare till fem mottagare som du tycker förtjänar det.

Ettan avklarad, så ock tvåan, trean och fyran lite krångligare och jag skriver om 3:an till "nämn tre författare du räknar bland dina favoriter", för att slippa känna press på val (eller press, det är ju inte vad det handlar om, men låt oss säga att tre av är mindre excluderande än tre och därmed snabbare att svara på för mitt lilla huvud).

1. Vladimir Nabokov - Ada or Ardor
2. Fjodor Dostojevskij - Idioten
3. Jean Giono - Un roi sans divertissement (1963 producerade författaren själv filmatiseringen, regisserad av Francois Leterrier - som, om här skulle nämnas filmer, också tillhör en av mina favoritfilmer - Jacques Brel signerar inledningsscenens musik och kombinationen utgör bland det vackraste man kan referera till).

Eftersom jag är dålig på att hålla mig till regler och då det finns två favoritböcker jag så varmt önskar andra att läsa om de än ej läst - och som inte helt passar in någonstans och vars författare inte har ett helt antal verk att välja från - tillägger jag en liten bonus:
1. Mars - Fritz Zorn
2. Nijinskis dagbok.

Jag skickar utmärkelsen vidare till:
Annannan på Världen sedd inifrån, Jenny Maria, AMO, Charlie Truck, samt Konrad Olsson, vars välvessade penna jag uppskattar lika mycket som hans bilder på The things.
 
Och då Karins inlägg om det hela är så ytterst välformulerat från pajbottnen till cherryn, så kan jag bara säga som hon: Allez, les gars: Top it!

1 commentaire:

annannan a dit…

Jag tackar och tänker!