Pages

mardi 16 novembre 2010

Litteraturquiz IV - uppföljande ledtrâd

Dâ jag tycker mig ana att vi alla (kommenterande) är överens om författaren, kommer här ytterligare lite utdrag ur verket...

Mitt grekiska språk blir mer som en oas än som ett instrument. Jag sjunger ibland högt obscena sånger på grekiska, berättar historier för mig själv på grekiska, svär på grekiska. Jag vilar ut mig och det är precis vad man bör göra i en oas

(...)

Att lära sig de nya orden var en sak, att lära sig deras betydelser var en annan. (…) Man lär sig orden först som namn. (…) Men dessa namn är inte neutrala, de är täckta av århundradens lava av mänskliga erfarenheter, känslor, upplevelser och värderingar.



Att lära sig ett nytt språk blir på det sättet en genomgripande resa in i ett annat medvetande om världen och livet. Man kan givetvis nöja sig med namnen, men det kunde inte jag. Det skulle vara att kapitulera inför främlingskapet, det skulle vara att göra det till ett livsvillkor.

Aucun commentaire: