Pages

mercredi 10 novembre 2010

Litteraturquiz III - uppföljande ledtrâd

En liten ledtrâd till nedan. Eller flera.

Lât oss se närmare pâ det inledande inlägget.
Författaren skriver gärna i jag-form. Jagen i sig utan att vara autobiografiska sâ ligger de nära författarjaget.
Även i andra sitter han i Kungliga Biblioteket. Även i andra intresserar han sig för rum.

Det är den trettonde maj 1875 i Stockholm.
Jag ser mig ännu i Kungliga Biblioteket, som intar en hel flygel i Stockholms slott, i den stora salen med panelning av bok, som mörknat med tiden likt en väl inrökt sjöskumspipa. Det väldiga rummet, smyckat med rokokolister, med girlander, kedjor och sköldemärken, omgivet av ett galleri med toskanska kolonnetter i höjd med en övre vâning, öppnar sig gapande som ett svalg framför mina fötter och ger mig förnimmelsen av en jättehjärna, där de försvunna släktenas tankar ordnats i fack.

Verket:
"Verket inleds med ett företal, ett nytt företal, en inledning och allra sist drar själva romanen igâng".
Det skulle ju kunna anses mentalt rörigt, va? Men man skulle ju ocksâ kunna vilja kontestera att det är det?

Nu sâ!

6 commentaires:

Helga a dit…

Ja nu tror jag att jag vet, eftersom du nämnde romanen i ett inlägg längre upp (eller va?). Förstår nu också din anspelning på hjältinnans namn :-)

En pastisch alltså, på författaren som sedan inte så länge står staty utanför KB.

Jag har faktiskt läst boken, och gillade den, men mins inte citatet alls.

Fransyskan H a dit…

Lât oss säga att mellan titeln här och titeln pâ första quiz:et, Idioten, gâr det som en röd trâd. Är vi överens?

annannan a dit…

Är han alltså samtida, författaren? Och skriver krönikor i DN?

Har inte läst den här. Jag gillar hans krönikor, men den enda roman jag läst övertygade inte mig. Varför jag avstod från att köpa den här. Att läsa Gun-Britt Sundströms För Lydia ligger nog närmare till hands; den finns i mammas kvarlämnade skånska bokhylla.

Om det nu är den jag tror att Helga ledtrådat oss in på, vill säga.

Fransyskan H a dit…

Hm. Jag tror mao jag vet vem Helga anspelar pâ - en jag just nu dessutom läser (men vars krönikor jag ej läst) - men faktum är att: Nej! Det är ej samtida. Samma sekel (som vi föddes i), men ej samtida. Hans förnamn börjar pâ bokstaven före förnamnet pâ ovan hintade författare, hans efternamn pâ fyra bokstäver efter densamme hintade författares efternamn.
Författaren anses av mânga misogyn, jag tror snarare tvärtom, och det är ocksâ mycket av verkets handling.

Helga a dit…

Åhå. Ja, han är ju synnerligen kopplad till KB, arbetade väl rentav där om jag inte minns fel. Men vilken roman det är vet jag inte.

För Lydia är en mycket bra bok!

Fransyskan H a dit…

Helga, ja.
För Lydia, mao fâr jag ta "skriver-vidare-pâ-glas-tema" i min läsning i höst. Visst skall väl dessutom EKmans vara läsvärd?