Pages

mercredi 17 novembre 2010

LQ IV - klart slut

Ja. Dâ veckan börjar närma sig sitt slut gives svaret pâ litteraturquiz nummer IV som pâbörjades här och fortsatte här härmed: Ett nytt land utanför mitt fönster av Theodor Kallifatides.

Behöver väl förmodligen inte tillägga att utdragen nedan berör mig mycket intimt.
Det är en av de finaste böcker jag läst om just immigrationen, den jag tagit mig igenom och nu är pâ andra sidan tunneln av.
En annan pâ samma tema jag redan nämnt men âter gärna rekommendrar är Nancy Hustons Nord Perdu.
Gemensamt för bägge författare är kanske att de excellerar i just essäformen, romanerna blir det lite mer si och sâ med, i vart fall i mitt egna tycke och smak.

Här finns för övrigt en fin intervju med Theodor som med sitt Kallifatides har ett av de pampigare författarnamnen i vâr samtid, visst?

Uppdatering: Fast, haha, att veckan börjar närma sig sitt slut var väl visserligen en lätt överdrift. Skyll det pâ en kollapstrött F.H. som ska ut och âka tills fredag kväll och därför redan är lördag morgon och en lugn kopp kaffe nâgonstans i huvudet...

2 commentaires:

annannan a dit…

Det var alltså den, som jag har läst och har i min bokhylla. En verklig favorit, definitivt. Tack för påminnelsen!

Fransyskan H a dit…

Efter att nu haft tillfälle att sitta och bläddra i den igen inser jag att en omläsning blir tvungen!