Pages

lundi 8 novembre 2010

Litteraturquiz III

Mândag igen... Ah, men dâ kör vi väl igâng med ett litteraturquiz.
Här rörde det sig alltsâ om Dostojevskijs Idioten, en av de mäktigare verk som finns att läsa och vars hela första del är en mastodontisk realtidsbeskrivning utan uppehâll som i varje fall jag aldrig skâdat liken av.

Idag till nâgonting helt annat. Verket inleds med ett företal, ett nytt företal, en inledning och allra sist drar själva romanen igâng. Med detta sagt, tvâ utdrag:

Företal.
     Detta är en förfärlig bok. Jag medger det utan invändning; ty jag ângrar bittert att ha skrivit den.
     Varför den blev skriven? Därför att jag kände som en tvingande och berättigad nödvändighet att tvätta mitt lik innan det för alltid gömdes i kistan.

(...)

FÖRSTA DELEN.
I.
     Det är den trettonde maj 1875 i Stockholm.
     Jag ser mig ännu i Kungliga Biblioteket, som intar en hel flygel i Stockholms slott, i den stora salen med panelning av bok, som mörknat med tiden likt en väl inrökt sjöskumspipa. Det väldiga rummet, smyckat med rokokolister, med girlander, kedjor och sköldemärken, omgivet av ett galleri med toskanska kolonnetter i höjd med en övre vâning, öppnar sig gapande som ett svalg framför mina fötter och ger mig förnimmelsen av en jättehjärna, där de försvunna släktenas tankar ordnats i fack.

Pâminnelse om reglerna (lânade frân Världen sedd utifrân):
"Reglerna är enkla. Man svarar genom att bygga upp nätet av ledtrådar i kommentarsfältet, till dess att det verkar som alla antingen vet eller definitivt inte vet. Då får man uttala svaret".

5 commentaires:

Bengt O. a dit…

Ja, författaren är ju busenkelt .Men vilken roman? Där får man gissa. Eller googla. (Fusk?)

annannan a dit…

Ack dessa svenska historiska författare som jag inte läst...

Här vet jag inte ens om det är en min samtida som skriver historiskt, eller en med historien samtida.

Är det det förstnämnda tänker jag på en med samma efternamn som en legendarisk musiker från Norrlands Nation i Uppsala.

Fast det säger jag förstås mest för att få göra mig till med någon form av kunskap när jag inte kan det verkligt väsentliga....

Helga a dit…

Hmm.. Jag har inte läst det här, tror jag. Men jag gissar att det är en nutida författare, gissar vidare att författaren ifråga har skrivit om en salig bror. Dock inte i detta verk. Har hjältinnan ett mycket praktfullt förnamn?

Fransyskan H a dit…

Bengt O - klart man fâr fuska, bara man inte talar om det, schhhh...!

Annannan - haha, jag älskar andras intuitioner av kunskap. Fast här skulle jag inte tro pâ musikern.

Helga - mer än praktfullt, "heligt"?

Jag höll vidare pâ att slänga iväg en ledtrâd ytterligare, men hâller mig lite till, hehe...!

annannan a dit…

Helga och jag är tydligen ute och seglar i samma båt. HP Burman heter musikern som inte är släkt med Salig brors författare som uppenbarligen inte är författaren till de citerade raderna.

Antingen vet Fransyskan vilket efternamn jag tänkte på. Eller så har författaren ett efternamn som man inte förväntar sig att någon annan har.

Jag tror på det senare. Men vet inte vilket namnet är.