Pages

samedi 27 novembre 2010

Länktips - svenskt medborgartest

Mycket tänkvärt inlägg hos Lars H. Gustafsson angående ett eventuellt kommande medborgartest i Sverige.
När ni läst det rekommendrar jag också att läsa uppföljningen.

2 commentaires:

annannan a dit…

Jag läste det där och blev aningen paff - tänkte att det inte kunde vara ett riktigt test med det märkliga innehållet.

Men principfrågan - där håller jag inte med.

Jag har just läst på om hur man kan bli portugisisk medborgare, något som jag alltså inte är, och borde vara om jag bara pallrade mig iväg och satte igång processen.

Intressant är att det första som sägs på den officiella informationssidan är att genom att få medborgarskap etablerar man ett kontrakt med den portugisiska staten som medför rättigheter och skyldigheter. Det tycker jag är ett oerhört viktigt konstaterande och helt rimligt att ta sin utgångspunkt i.

Man behöver inte visa att man kan Portugals fotbollshistoria. Men om man inte har någon annan länk till landet än att man bor där och vill fortsätta göra det måste man visa att man kan portugisiska. Man måste alltså genomgå ett språktest. Ett par olika alternativ för att visa att man kan språket ges, och så avslutar man med en klausul som säger att i fall av barn under tio år eller personer som inte kan läsa, skriva eller tala måste hänsyn tas till dessa personers förutsättningar att lära sig ett nytt språk.

Alldeles självklart tycker jag. Och tabu att tala om i Sverige.

Klart man ska kunna tala svenska om man ska ha svenskt medborgarskap. Lika självklart att man inte kan ställa samma krav på svenskkunskaper på en sjuttioårig analfabet som på en trettioåring med högskoleutbildning. Men varför kan man inte få ställa något krav alls? (Naturligtvis måste man göra undantag för människor med nedsatt kognitiv förmåga)

Egentligen tycker jag också att man kan kräva basala kunskaper om det svenska samhället. Att det är en demokrati med närmare hundra års historia av allmän rösträtt (2021 förväntar jag mig stora festligheter!!), att det är val vart fjärde år, att statsministern leder landet, att det finns en kung men att han saknar makt, att män och kvinnor har lika rättigheter. att nioårig skolplikt råder. Och varför inte att den sport som har flest utövare är fotboll, följt av ridsport och ishockey. Återigen, naturligtvis med undantag för den som har nedsatt kognitiv förmåga.

Och så kan man få ett exemplar av Nils Holgerssons Underbara Resa Genom Sverige tillsammans med sitt nya svenska pass.

Fransyskan H a dit…

Amen pâ det! Jag hâller med om rubbet.