Pages

samedi 13 novembre 2010

99 memo

Även detta frân den mycket uppskattade Annannan

Things you’ve already done: bold
Things you want to do: italicize
Things you haven’t done and don’t want to – leave in plain font...

1. Started your own blog.
2. Slept under the stars. (En hel Greklandsmânads nätter spenderades under stjärnorna och, oj, vad jag är lycklig över att ha med mig det i bagaget!).
3. Played in a band. (Sjungit i kör även jag).
4. Visited Hawaii. (Nej, tyvärr, men gudarna ska veta hur mycket jag önskat det, särskilt under värsta Lost-tittandet).
5. Watched a meteor shower.
6. Given more than you can afford to charity. (Nej, men däremot har jag, när jag i omgângar skänkt kassar och kassar âter till charity tänkt att man i länder där invânare likt mig skänker kassar till charity har râd till det mesta).
7. Been to Disneyland/world. (Ja! Jag har ju det ! Utanför Paris, âret det öppnade - fjorton âr gammal och pâ besök med familjen. Dock tyckte bâda systrarna att det hela var ett rätt töntigt ställe - och de menade, blasé, att det "i alla fall inte pâ nâgot vis kunde tävla med Götets egna Liseberg...". Jag har fortfarande aldrig riktigt förstâtt hur vi hamnade där).
8. Climbed a mountain.
9. Held a praying mantis.
10. Sang a solo.
11. Bungee jumped. (Aldrig i livet och dâ menar jag aldrig i livet: kom ihâg det, ni som eventuellt nâgon gâng skulle kunna komma pâ idén att det vore ju roligt att lura med henne pâ pga nâgon mystisk anledning).
12. Visited Paris. (Lived in Paris under elva âr).
13. Watched a lightning storm at sea. (öht skulle jag vilja tillbringa mer tid at sea, lightning storm eller inte).
14. Taught yourself an art from scratch. (Hrm, säg vad jag inte lärt mig själv frân scratch...)
15. Adopted a child. (Nej, men adopted a cat, räknas det?
16. Had food poisoning. (Ja, tyvärr, och det är inget jag rekommenderar).
17. Walked to the top of the Statue of Liberty. (Eller alltsâ. Jag vet inte om jag drömmer om att just traska upp i huvudet pâ henne, men däremot stâr ett besök i staden där hon stâr mycket högt upp pâ önskelistan!).
18. Grown your own vegetables. (Med "own" menas att familjen gjorde det, om somrarna, i barndomen).
19. Seen the Mona Lisa in France.
20. Slept on an overnight train. (Oh ja. Första och enda gângen: Sjutton âr gammal, mellan Danmark och Paris och jäklars vad vi var nervösa över att behöva lämna ifrân oss vâra pass under sömntimmarna, fy...).
21. Had a pillow fight.
22. Hitch hiked. (Ja, och ja...).
23. Taken a sick day when you’re not ill.
24. Built a snow fort. (Mängder. Man är väl inte svensk för inte?). 
25. Held a lamb.
26. Gone skinny dipping. (Under ovan nämnda Greklandmânad var skinny dipping:arna oändliga till antal. Skinny dipping! Var dag lär man sig nâgot!).
27. Run a marathon. (Avdelningen för orimliga drömmar skrev annannan pâ 31:an - jag skriver det, hrm, här. Och dâ gillar jag ändâ att springa...).
28. Ridden a gondola in Venice. (Samma som 17 - kanske inte just rida en gondol (!) men däremot besöka Venedig, det vill jag ju, besöka Venedig och dö? En tanke).
29. Seen a total eclipse. (Ja, faktiskt. I Jardin des Plantes, det där âret när det nu var, sent 90-tal?, och vi bodde alldeles intill nämnda park...).
30. Watched a sunrise or sunset.
31. Hit a home run. (För visst kan man väl räkna in Brännbollsfullträffar? "Jag gjorde varvet!!!").
32. Been on a cruise.
33. Seen Niagara Falls in person. (âh... allt detta som finns kvar att se...).
34. Visited the birthplace of your ancestors. ("Hrm. Jag har inte haft en chans att undvika det. Så beresta är vi i min familj", skrev annannan och jag kan bara skriva under pâ samma!)
35. Seen an Amish community.
36. Taught yourself a new language.
37. Had enough money to be truly satisfied.
38. Seen the Leaning Tower of Pisa in person. (Ännu ett ställe).
39. Gone rock climbing. (hm. Dock undrar jag ju... om jag inte snabbt skulle vara pâ väg ned igen, när jag insett att det för mig väldigt snart liknar typ bungy jump...)
40. Seen Michelangelo’s David in person. (Florence, nummer 3 pâ reselistan).
41. Sung Karaoke. (Oh yes, ett otaligt antal gânger, eller sjungit... Min fd chef är ett totalt karaoke fan sâ lât oss säga att jag âtminstone besökt ett stort antal av Europas storstäders karaokebarer... Ett verkligt sângminne är dock pâ en liten, sunkig bar i Madrid - ägaren = compadre och vi var sju gäster totalt och oj vad vi sjöng Nada mas... Har genom dessa konstiga besök lärt mig att karaokebesökarna allt som oftast är ena ganska rörande varelser).
42. Seen Old Faithful geyser erupt.
43. Bought a stranger a meal in a restaurant. (Nej, men otaliga mackor till Paris' uteliggare, om det nu kan räknas in...).
44. Visited Africa. (Ja, men tyvärr ännu ej de länder som intressar mig mest. "Visited Africa". Det kallar jag kolonialistiskt tänkande...).
45. Walked on a beach by moonlight.
46. Been transported in an ambulance. (Ja, fast jag hade turen att bara vara medpassagerare).
47. Had your portrait painted. (Karikatyr-, ja, pâ ett konstigt arbetsmöte).
48. Gone deep sea fishing. (Skulle älska't. Var ute med en bât med vilken det i andra sammanhang skulle kunnat varit möjligt, utanför Marseille, rakt ut i det blâ och, dâ plötsligt: En val! Tre gânger blâste den vatten och oj vad pampigt...).
49. Seen the Sistine chapel in person.(Âh, ja. Första verkliga "weekenden" ever vi fick râd med, min käreste och jag - dâ blev det det, bland annat).
50. Been to the top of the Eiffel Tower in Paris.
51. Gone scuba diving or snorkeling. (Ännu en av dessa drömmar jag alltid drömmer men infÖr vilka jag misstänker att jag skulle palla ur för om jag verkligen stod infÖr dem - sâ glöm det kursiva! Jag fâr ju panik bara pâ tanken att andas i mask...).
52. Kissed in the rain. (Alla dessa barndomens lânga bilresor, minns ni...).
53. Played in the mud. (I och med vilket jag träffade min allra första bästa vän, fyra âr gammal. Var det hennes eller min gummistövel som fastnade sâ vi fick ropa som idioter pâ mamma, hjältinnan, som grävde upp den - och den fastnade foten i tid. I tid för att slippa ocksâ "Kissed in the mud" och istället hinna in till toaletten...).
54. Gone to a drive-in theater. (Walk-in-cinema, dock, eller drive-in-with-bike under stjärnorna, dessutom helt gratis, varje augusti, otaligt mânga gånger i Parc de la Villette, Paris)
55. Been in a movie. (TV har jag varit med i, dock, riks till och med)
56. Visited the Great Wall of China.
57. Started a business. (http://www.scandinavia-design.fr/).
58. Taken a martial arts class.
59. Visited Russia. (Denna lista skulle kunna ha som underrubrik "Fransyskan Hs drömresemâl". Skulle älska en mânad eller tvâ, kringresandes).
60. Served at a soup kitchen.
61. Sold Girl Scout cookies. (Eller scout cookies, kort och gott).
62. Gone whale watching. (Se ovan, där en vanlig bâttur blev whale watching tur - vilken tur!).
63. Gotten flowers for no reason. (Ja! En gâng, en).
64. Donated blood. (som 60 skulle jag önskat att jag kunde skriva kursivt men det vore oärligt - blotta tanken att tappa blod gör mig snurrig...).
65. Gone sky diving. (Skulle aldrig, ännu en till listan ovan).
66. Visited a Nazi Concentration Camp.
67. Bounced a check. (Ska jag vara ärlig fÖrstâr jag inte frâgan och orkar inte slâ upp)
68. Flown in a helicopter. (I'd love too!!).
69. Saved a favorite childhood toy. (Svara mig du, var är den nu? Jag bara u-undrar, var är den nu...).
70. Visited the Lincoln Memorial.
71. Eaten Caviar.
72. Pieced a quilt.
73. Stood in Times Square.
74. Toured the Everglades.
75. Been fired from a job. (Not yet men ibland önskar jag, hahahaha).
76. Seen the Changing of the Guard in London.
77. Broken a bone.
78. Been on a speeding motorcycle.
79. Seen the Grand Canyon in person.
80. Published a book.
81. Visited the Vatican. (Se ovan nämnda Rom-besök. Âh. Rom, en av de städer jag önskar jag finge bo i, âtminstone nâgra mânader...).
82. Bought a brand new car. (Skulle aldrig komma pâ frâga, fram tills för snart prick tvâ âr sen hade jag aldrig öht ägt en endesta bil...).
83. Walked in Jerusalem.
84. Had your picture in the newspaper.
85. Read the entire Bible.
86. Visited the White House.
87. Killed and prepared an animal for eating. (Jag tror jag skulle ha svârt för bägge).
88. Had chickenpox.
89. Saved someone’s life. (Alltsâ... jag tycker frâgan är underlig... Det är ju inte sâ att jag gâr omkring och önskar det... Gör nâgon det? Däremot önskar jag ju självklart att, om jag ngn gâng stod inför en situation där sâ behövdes, skulle lyckas med det...).
90. Sat on a jury.
91. Met someone famous.
92. Joined a book club.
93. Lost a loved one.
94. Had a baby.
95. Seen the Alamo in person.
96. Swum in the Great Salt Lake.
97. Been involved in a law suit.
98. Owned a cell phone.
99. Been stung by a bee.

Aucun commentaire: