Pages

samedi 13 novembre 2010

Litteraturquiz III - sista ledtrâd (och slut?)

Ok. Som avslutning pâ lördagen, lât oss sammanfatta var vi är vad gäller litteraturquiz III utifrân detta och detta och dess kommentarer:
  • Vi vet att författaren ej är samtida, att han är av det manliga könet
  • Och att det med andra ord ej rör sig om Bengt Ohlsson, vars Gregorius jag säkerligen fâr tillfälle att âterkomma till
  • Vi vet att han höll till en hel del pâ KB - kungliga biblioteket
  • Vi vet att han intresserar sig för rum, "väldiga" i inledningen till verket i frâga, färgfyllda i andra (!)
  • Vi vet att hans initialer mycket troligen är AS
  • Att han ofta ansetts misogyn, att verket i frâga är en roman som i mycket tar motsatt stândspunkt, tycks försvara faktum att det handlar om nâgot helt annat
  • Och att det mellan förra litteraturquizet's romantitel - Idioten - och detta verks titel gâr som en röd trâd

Hm!

Som absolut sista ledtrâd kan tilläggas att en blogg nere i högra hörnet tidigare hade titeln som undertitel till sin blogg.

Hm?

8 commentaires:

annannan a dit…

Men alltså, när du talade om rum så tänkte jag på det röda, det gjorde jag. Som jag inte läst. Inte den här heller. Men Hemsöborna är fin.

Karin S a dit…

Ja, för mig blev det för lätt i och med det där med undertiteln!:)
Men nu har jag ju tagit bort den så ingen kan fuska om jag länkar. Ytterligare ledtråd, gick som teveserie under 70-talet nån gång.
Mitt enda minne av den serien är hur de våndades och ibland inte våndades över huruvida den kvinnliga huvudpersonen var med barn.
Jag fattade inte varför de inte var konsekventa där.

Nå, så småningom blev hon väl med barn, antar jag.

Fransyskan H a dit…

Hihi - ska vi anse quizet som "löst?"

Jag älskade den, när jag läste och fick när jag hämtade citaten lust att läsa om. Strindberg var en av de författare som fick mig att inse att jag har en väldigt tudelad syn pâ kvinna/man problematiken (jag minns en kväll pâ Centre culturel suédois där Jan Myrdal var inbjuden att debattera med nâgra "Strindbergkännare" om Strindberg och det hela halkade in pâ AS famösa "misogyni" och Myrdal var den enda jag kunde hâlla med om - när man (jag) läst Strindberg är det inte ordet eller konceptet med vilket jag skulle förklara hans kvinnosyn, men tvärtom.

Se utdrag ur en recension:
”Min älskade, jag har hämnats, vi är kvitt” avslutar (veket). Dessa citat kan karakterisera innehållet i detta relationsdrama mellan en man och en kvinna samt en annan man. Det sägs att boken bygger på Strindbergs misslyckade äktenskap med Siri von Essen som försökte omyndigförklara Strindberg genom att få omgivningen att tro att Strindberg var själssjuk, dvs. sinnessjuk. Det är just detta som Maria, kvinnan i relationsdramat, försöker göra medan huvudpersonen dels känner hur han tappar kontrollen och dels hur revanschlusten river i hans väsen.

Karin - jag gillade verkligen din undertitel! (Som jag för den delen gillat dina senaste Bonnierinlägg, har bara varit för slö för att kommentera, eller snarare inte känt att jag hade ngt att tillägga kanske!)

Annannna - läs! Jag är tämligen säker pâ att du skulle gilla (även RÖda rummet för den delen - men minns att den satte mindre spâr, kanske för att förväntningarna var sâ oändligt höga?)

Fransyskan H a dit…

PS - tv-serien har jag aldrig sett (minns en annan konstig tv-serie med Thommy Berggren och Stina Ekblad... men jag kanske bara var för liten för att förstâ nâgot...).

annannan a dit…

En dåres försvarstal, alltså.

Fransyskan H a dit…

Ja!

Helga a dit…

Äntligen! Jo, jag gissade faktiskt titeln innan annannan nämnde den.

Fransyskan H a dit…

Goodie, goodie! Och knappt var det sagt förrns nästa var igâng...! (Jag börjar inse att detta med litteraturquiz är nâgot slags... kall?).