Pages

mercredi 10 novembre 2010

Hur är detta möjligt?

Kan nâgon tala om för mig hur detta är möjligt?
Ur expressen.se, ikväll - lägg märke till sista meningen:

Kritiserad pensionsreform är nu lag i Frankrike

Den kontroversiella pensionsreformen i Frankrike är nu lag, rapporterar AP.
Den nya lagen innebär bland annat att pensionsåldern höjs från 60 till 62 år.
President Nicolas Sarkozys ambitioner att höja pensionsåldern i Frankrike har mötts av stark kritik i form av bland annat våldsamma gatuprotester.Nu är den lag. 
Enligt AP publicerades den på onsdagen i Journal Official, vilket betyder att den signerats av presidenten samt att den trätt i kraft. 
Franska parlamentet sa ja till lagen den 27 oktober.
Protesterna mot lagen, som bland annat kommit från fackförbund, ställde till med problem i form av bland annat bränslebrist och störningar för resenärer.
Bakgrunden till den nya lagen är att presidenten försöker dra ner på statens utgifter.
 
 
Hur är det möjligt att sâdan vinkling gâr i tryck? 
Att man fortsatt gâr ut med missledande information?
Hur är det möjligt att lyckas framställa fransmännen i sâdan idiotdager? 
Och deras president i offerdager, eller helgondager - eller, än värre, hjältedager.
Det gör mig orolig. Forstatt orolig, som redan uttryckt bla här.

6 commentaires:

BengtO. a dit…

Jag misstänker att sympatierna för dem som strejkar mot en höjning från 60 till 62 (!!!!) är rätt begränsade i övriga länder. Det påminner om vad som nyligen hände i ett latinamerikanskt land där det nästan blev statskupp för att statsttjänstemän inte längre skulle få ordnar och en del andra privilegier.

Att ungdomar tror att höjningen innebär att de äldre "tar jobben"är ju förståeligt. De som ev.läst nationalekonomi 101 vet dock hur det hänger ihop.

Fransyskan H a dit…

Bengt, din kommentar gör mig lite nedslagen - det är ju precis detta jag är och varit ute efter i flertalet inlägg. Det handlar inte om "60-62" och det är precis det enda som lämnar landet - och fâr med sig sympatier för presidenten och icke-sympatier för landsmännen. När 60 till 62 rör rätten till vad vi i svenska termer skulle kalla "rätt att gâ i förtidspension om man tycker sig ha râd till det", medans den verkliga pensionsâldern, som vi rätt och slätt skulle kalla den, höjs till 67. Dvs först vid 67 fâr du ut full pension. DET är vad fransmännen strejkar för, bla. Se gärna mina tidigare inlägg, fÖr jag orkar inte dra det igen, se jämförande uppställning - Frankrike har nu fâtt igenom via lag ett av det tuffare pensionssystemen i Europa.

Min frâga rör alltsâ: hur är det mÖjligt att det är vad som nâr resten av Europa efter mânader av missnöje? Det kallar jag starka kommunikationsmedel i rÖrelse för missledande information.

Och Sarkozy kan fortsätta le tillsammans med resten av Europa över de "hysteriska och löjliga fransmännen". Det gör mig, som sagt, orolig.

Fransyskan H a dit…

Och, ps, fransmännen strejkar självklart inte "för", men "emot". Godnatt!

annannan a dit…

Åtminstone i kortversionen är budskapet det samma i Guardian Weekly, en av Europas bästa tidningar. Det är märkligt.

Bengt O. a dit…

Tråkigt om du är nedslagen. Men titta på den här tabellen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Pension

Om det är som du säger så skulle Frankrike i och med reformen komma upp i samma nivå som Norge och kanske få en faktisk pensionsålder på 63 år i stället för som nu 59 (lägst i Europa). Inte ens detta får mig att fälla tårar.

Det finns ingen fri lunch. Nu är det dags att betala tidigare regeringars slöseri och ingen lär komma undan. Jämförelsevis förefaller Frankrikes pensionsjustering vara ganska måttlig.

Är det inte sant att presidenten försöker dra ner på statens utgifter? Att protestera på gatorna med våld och bilbränning mot beslut som i laga ordning tagits av folkets valda representanter är ett tecken på omognad. Jämför Grekland.

Nu blev du kanske ännu mera nedslagen. Men man måste se sanningen i vitögat.

Fransyskan H a dit…

Annannan - ja, det är märkligt.
Bengt - det var givetvis inte Du som gjorde mig nedslagen, men faktum att det var den information som nâtt dig, vilket jag varmt hoppas du förstâr/förstod. Vad som sker är att man jämför applen med päron och tror att fransmännen med ett stort päron har ett större äpple, medans det mindre äpplet oftast är värt mer än päronet. Hur klart nu DET blev... Att vi alla ska vara med och betala, att inget längre kan vara endast sett som givet, som tidigare, det är vi rörande överens om. Att säga ifrân vid sociala orättvisor anser jag dock ej omoget, och det tror jag inte att du heller tycker. Nu tycker jag vi ger upp den här diskussionen och hoppas pâ nâgot anant istället!